PraktijkTel | Train En Leer

Bijles Studiebegeleiding en Huiswerkbegeleiding

  •  
  • Wie zijn wij?
    • Helma van Gelderen
    • Els Vervaart
    • Edith Streng
    • Erlend van Ark
  • Begeleiding
    • Remedial teaching
      • Wat is remedial teaching?
      • Welke gebieden?
    • Individuele begeleiding
    • Studiebegeleiding
    • Bijles
  • Trainingen
    • Brugklastraining
    • Citotraining
    • Cursus werkwoordspelling
    • Dyslexie de baas
    • Examentraining
    • Faalangsttraining
    • Hulp bij scheiding
    • Mindfulness voor kids
    • Psycho educatie
    • Rekencursus 2F & 3F
    • Sociale vaardigheidstraining
  • Onderzoek
    • Didactisch onderzoek
    • Dyslexieonderzoek
    • Dyscalculieonderzoek
    • Intelligentieonderzoek
    • Observatie
  • Aanmelden
    • Aanmelden bij praktijk TEL
    • Tarieven
    • Algemene voorwaarden
  • Vacatures
  • Contact

Welke gebieden?

Lezen, spelling en dyslexie

Problemen met technisch lezen en spellen komen steeds vaker voor. Het is van groot belang dat eventuele problematiek op deze gebieden vroegtijdig wordt gesignaleerd, zodat er tijdig adequate hulp geboden kan worden.

In sommige gevallen kan er sprake zijn van dyslexie. “Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau”. (Stichting Dyslexie Nederland, 1995). Klik hier voor meer informatie over dyslexieonderzoek.

Bij de behandeling van lees-, spellingsproblemen en dyslexie in de vorm van remedial teaching maakt praktijk TEL een behandelingsplan op maat. Onze hulp is vooral gericht op het oefenen van vaardigheden die het kind nodig heeft bij technisch lezen en spellen. Wij werken aan ‘vloeiend lezen’, het aanleren van spellingsstrategieën en het hanteren van spellingsafspraken. We maken daarbij gebruik van stappenplannen.

Begrijpend lezen

Waar het bij technisch lezen gaat om het kunnen lezen van een tekst, gaat het er bij begrijpend lezen om dat het kind de tekst ook echt begrijpt.

Kinderen die problemen hebben met begrijpend lezen hebben meestal ook moeite met zaakvakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis, omdat bij deze vakken een groot beroep wordt gedaan op het leesbegrip. Maar ook rekenproblemen kunnen optreden bijvoorbeeld bij de ‘verhaaltjes- of redactiesommen.

Praktijk TEL leert het kind tijdens de remedial teaching een aantal leesstrategieën aan, zodat het weet wat te doen wanneer het een tekst niet goed begrijpt. Door voor, tijdens en na het lezen of bestuderen van een tekst gebruik te maken van leesstrategieën kan het kind meer grip krijgen op zijn of haar leesproces. Naast het aanleren van leesstrategieën kunnen ook het uitbreiden van de woordenschat of het trainen van het korte geheugen behulpzaam zijn.

Schrijven

Problemen op het gebied van schrijven uiten zich vaak in een slordig handschrift, een verkeerde pengreep en/of schrijfhouding, een foutieve schrijfstrategie of het omkeren van letters. Deze problemen kunnen te maken hebben met de fijne motoriek. Binnen praktijk TEL werken wij aan het verbeteren van het schrift en de fijne motoriek.

Rekenen en dyscalculie

Problemen op rekengebied komen veelvuldig voor. Kinderen kunnen moeite hebben met getalbegrip, toepassend rekenen, stappenvolgorde en rekentempo. In het rekenwerk zit vaak een trapsgewijze opbouw, dit houdt in dat een rekenonderdeel terugkomt in de daarop volgende onderdelen. Indien er zich problemen voordoen bij een rekenonderdeel, kan dit ervoor zorgen dat er hiaten ontstaan in het verdere rekenwerk. Als een kind problemen heeft met het aanleren en automatiseren van de tafels, kan dit ervoor zorgen dat er hiaten ontstaan bij de procenten en/of de breuken.

In sommige gevallen is er sprake van een zeer grote problematiek in het rekenen, in die gevallen kan men denken aan de rekenstoornis, dyscalculie genaamd. “Dyscalculie is een rekenstoornis waarbij de reken-vaardigheden duidelijk beneden het verwachte niveau liggen, met inachtneming van de leeftijd, de intelligentie en het gevolgde onderwijs, leidend tot flinke problemen op school of in het dagelijks leven. Het betreft hardnekkige problemen met het leren en vlot / accuraat oproepen / toepassen van rekenwiskundekennis ( feiten dan wel afspraken), die blijvend zijn ook na gedegen onderwijs”. (Prof.dr. Hans van Luit).

Klik hier voor meer informatie over dyscalculieonderzoek.

Bij de behandeling van rekenproblemen en dyscalculie maakt praktijk TEL een behandelingsplan op maat. De remedial teaching is vooral gericht op het gestructureerd aanbieden van de basisstof met veel herhaling. Daarbij geven wij visuele ondersteuning en oefenen stapsgewijs de rekenonderdelen in. Daarnaast kunnen hulpmiddelen als de tafelkaart of de calculator behulpzaam zijn.

Studievaardigheden

Praktijk TEL biedt naast hulp bij de werk- en taakaanpak van het kind eveneens hulp bij concentratie- en motivatieproblemen. De methode die we hanteren bevordert bij elk kind gestructureerd, meer doelgericht en reflectief leergedrag. Sommige kinderen falen door gejaagdheid of gespannenheid. In dat geval kunnen ontspanningstechnieken het kind rustiger maken zodat het meer openstaat en minder verward reageert. Voor de begeleiding van werkhoudingproblemen werken wij met de ‘Beertjesmethode’, waarbij probleemoplossing in vier fasen wordt aangeleerd.

Studievaardigheden staan tevens centraal voor de leerlingen van het middelbaar onderwijs. Klik hier voor meer informatie over individuele begeleiding en hier voor de studiebegeleiding.

Leer- en gedragsproblematiek

Problemen met leren of een leerstoornis kunnen tegelijkertijd met een gedragsstoornis voorkomen. Een gedragsstoornis zoals ADHD, ADD, PDD-NOS of een hechtingsstoornis dan wel een gedragsprobleem zoals faalangst. In zulke gevallen spreekt men van comorbiditeit. Onder comorbiditeit wordt verstaan ‘het gelijktijdig optreden of samengaan van verschillende stoornissen’ (John Jeninga, 2006, p.260). Een voorbeeld hiervan is een kind dat gediagnosticeerd is met ADHD, bij wie tegelijkertijd sprake is van dyslexie.

Praktijk TEL begeleidt ook deze kinderen op de bovengenoemde leergebieden. In de begeleiding wordt er extra aandacht geschonken aan die studievaardigheden, die van belang zijn voor dat kind met die gedragsproblematiek. Er worden naast cognitieve doelen ook niet-cognitieve doelen gesteld in deze begeleiding, zoals het verminderen van spanning, het toenemen van zelfstandigheid en het vergroten van het gevoel van eigenwaarde.

U kunt zich hier aanmelden, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Terug

KvK: 32165931 Copyright © 2021 PraktijkTEL | Managed by DeProjectdienst | Log in