“Remedial Teaching (RT) wil zeggen dat er hulp wordt verleend aan leerlingen die (pedagogisch/didactische) hulp nodig hebben. Dit zijn vaak kinderen die door een bepaalde leer- en/of gedragsprobleem/-stoornis op een lager dan gemiddeld niveau functioneren, maar er kan ook RT gegeven worden aan leerlingen die hoger dan het gemiddelde presteren, ook zij kunnen de extra aandacht en zorg gebruiken.” (LBRT, 2009).
Na aanmelding of een eerste contact vindt een intakegesprek plaats. Door middel van de intake en alle mogelijke beschikbare informatie vormen wij ons een beeld van het kind. Indien nodig of gewenst, nemen we aanvullende toetsen af en/of vinden observaties plaats. Vervolgens geven wij een advies en kijken samen met ouders naar de haalbaarheid ervan. Veelal stellen wij een handelingsplan op, waarin de benodigde begeleiding gedefinieerd wordt. Daarnaast staan de beoogde doelen en het tijdpad vermeld. Het handelingsplan wordt opgesteld voor een bepaalde periode. Na deze periode evalueren we en kijken we of er voldoende vooruitgang geboekt is. Deze evaluatie vindt – indien gewenst – plaats met school en ouders. Afhankelijk van de resultaten en evaluatiegesprekken vinden bijstellingen van het handelingsplan plaats en worden nieuwe perioden van remedial teaching afgesproken.
Bij remedial teaching is er sprake van intensieve extra individuele begeleiding of ondersteuning waarbij remediërende materialen worden ingezet. “Er is een duidelijk onderscheid tussen remedial teaching en bijles. Bijles is een herhaling van de reeds geboden lessen (re-teaching).” (LBRT, 2009).
U kunt zich hier aanmelden, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.